Pelargonmuffins........mums...


 
Som jag sagt tidigare är jag förtjust i pelargoner inte bara att titta på utan också att använda i bak och matlagning.
Här kommer ett recept på pelargonmuffins.

Ca 15 stycken.                                              


50 gr smör eller margarin
1 ägg
1 dl socker
1/2 dl mjölk
ca 1/2 dl finhackade pelargonblad Orange fizz (apelsinsmak)
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

GLASYR

2 dl florsocker med chokladsmak
2 msk finhackade blad från pepparmyntpelargon

2 tsk vatten

1. Sätt ugnen på 200 grader, smält matfettet, låt svalna.
2. Vispa ägget och sockret poröst. Tillsätt matfettet och mjölken samt de finhackade bladen. Blanda ner mjölet och bakpulvret.
3. Häll upp smeten i muffinsformar. Grädda i ugnen i ca 12 minuter.
4. GLASYR: Blanda florsocker med de hackade pelargonbladen. Tillsätt därefter vatten tills du får en jämn och fin glasyr.
5. Glasera muffinsen när de svalnat något.

Det finns en uppsjö med olika doft pelargoner och den  mest känd är Dr Westerlund som det sägs att alla bör ha en hemma för att må bra.



Kommentarer
Postat av: Jeanette

hmm jag har aldrig vetat att man kan äta pelargon..intressant..

kram

Postat av: Maloo

Orange Fizz låter intressant, du vet ingen som har skott?? Jag är ju lite mer hemma nu och kan ta hand om mina fosterbarn.;)

2008-08-20 @ 20:51:16
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: carina

Hmmmmm det finns en "turk" som är på rotning får väl se om du är lämplig fostermamma til den

2008-08-20 @ 21:04:10
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: sussi

Hade jag ingen aning om att man kunde använda pelagon i baksammanhang. Låter mäkta intressant! Det får man nog lov att testa! Kan man använda sig av vilka pelagonier som helst??

2008-08-21 @ 09:06:14
URL: http://modhsarea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback