Människa eller diagnos?

Tänk att bli bemött som många handikappade blir, jag undrar om vi som är lyckligt lottade och inte har något funktionshinder, fattar hur det är.
Att bli behandlad som den man är,inte sin diagnos, är en rättighet.


Få med ett funktionshinder slipper undan kränkande behandling, vare sig det är utvecklingsstörning,hörselskada eller att du är rullstolsburen.
Listan med olika funktionshinder kan göras lång, mycket av det syns inte på "utsidan".
Många ggr beror det på ren okunskap, man vet inte hur man ska bete sig.
En del är okunskap andra är rent av elaka, sen undrar man emellanåt vem som har ett funktionshinder?
Det måste ju vara ett funktionshinder när man inte kan se människan bara ex rullstolen.
Mig veterligen är inte en rullstol, hörapparat eller kryckor människor utan hjälpmedel.



Kommentarer
Postat av: Tanten

Absolut. Inte så lite stolt kan jag konstatera att på mitt jobb är det något vi faktiskt varit bra på genom åren. Det känns extra trist att bli nedlagda även av den anledningen att den lilla grupp funktionshindrade som också haft sin arbetsplats hos oss nu kommer att behöva flytta.

Postat av: anne

Min bästa vän är rullstolsburen. Hon och hennes man är äldsta sonens gudföräldrar. När sonen hade sin konfirmation kom en av de kvinnliga kyrkvaktmästarna och sa till H att hon inte kunde sitta i gången. H började förklara att hon inte kan ta sig över i bänken, men kyrkvaktmästaren menade bara på att H var en brandfara. Jag och H:s man M uppmärksammade diskussionen och rusade dit och vaktmästaren säger till M:



-Du kan ställa henne i garderoben längst ner i kyrkan.



Gissa om vi höll på att explodera? Prästen, som jag kände mer än väl, kom och sa att det var OK att H satt där. Jag skickade in klagomål med stora bokstäver på måndagen!

2008-12-06 @ 19:01:33
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback