Kumla fängelset

Sveriges Alcatraz kallar aftonbladet ombyggnaden av Kumla fängelset, man har byggt sveriges säkraste och dyraste avdelningar för brottslingar som låses in både för befolkningen och för de olika gängen säkerhet.
Det anses vara i det närmaste omöjligt att kunna rymma från anstalten.( det återstår att se)
När jag gick på Vialund, det enda högstadiet som fanns i Kumla på 70-talet var det spännande med grannen som var Kumla fängelset.
Ja vi såg egentligen inte så mycket av vad som skedde innanför murarna, och det var ju iofs meningen.

Men när jag gick i åttan tror jag, så demonstrerade  fångarna och klättrade upp på taket, där det tillbringade de ganska lång tid.
Jag minns att rektorn skickade ut ett meddelande på snabben att inga elever fick gå ut och titta på "cirkusen" som pågick vid fängelset.
Men det måste ha varit många elever som valde att inte höra det, där för hela skolan stod i princip  ute och tittade.
Det var som att se ett lämmeltåg när alla elever stack dit för att titta.

18 augusti 1972 rymmde 15 fångar från den då rymmningssäkra anstalten, jag kommer inte ihåg om det var samtidigt men jag skulle tro att det hade nått samband.

kumla fängelset har tidigare varit tråkigt betong, men nu betydligt gladare om man ser till färgen.....Gult



Jag får en känsla av att bilden är inifrån och så värst glad blir man nog inte över den gula färgen när man gjort sig förtjänt av att få ett rum där.




Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag växte ju upp en bit från fängelset och har svårt att förstå varför man valde att bygga ett fängelse med rymningssäkerhet som syfte i den del av Sverige som har bäst kommunikationer med omvärlden.



Varför i all världen byggdes det inte en bra bit ut i skogen med endast en väg dit? Det är väl det enda sättet att hindra rymningar. Från Kumla har ju fångar rymt i alla tider trots att det i teorin inte varit möjligt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback