Funderingar över olika sorters "glasögon"

Borde man kalla det filter, det att vi ser olika på samma sak?
På jobbet är vi inte många men vi dryfftar olika saker hela tiden, man skulle kunna säga att det går varmt emellanåt.
Det gillar jag!

Som det här att man kan se saker från olika horisonter, och vad är rätt och vad är fel?
Vårt arbete består i att lösa olika problem som kan uppstå under dagen, och det gäller att se till att saker löper på så smärtfritt som möjligt för alla inblandade.
När man arbetar med oliktänkande så kräver det att man vässar till sig för att det ska bli bra.
Även bland sk..."vanliga" ....ser vi på saker på olika sätt, och vad vi har för människosyn genomsyrar hela vårt resonemang.

jag har en kollega som berättade om en episod i dag.
En kvinna sa till honom att din fru är mörhårig , nej sa han , hon är ljus.
Nehe hon har alltid varit mörk då måste hon ha färgat sig , säger kvinnan.
nej säger han som är gift, hon har alltid varit ljus och jag har kännt henne i många år........Hon ger sig inte...

samma kvinna berättar om ett tegelhus som hon säger är gult...........nej säger den som bott i huset det är rött tegel...........varpå hon säger ..då har de bytt tegel..................
Vad säger man om detta?

kontentan av det hela blir att...........ja vad då.........vi har verkligen olika soretrs glasögon i vårt liv.................Både dyra och billiga


Kommentarer
Postat av: Kattis

Hejsan!

Du ser receptet i inlägget innan.

Jag sa igår att jag hade ätit såna och alla blev så nyfikna vad det var och så det var bara att hitta receptet.

Ha en trevlig kväll!

Postat av: Maloo

Och en del har inga men det vore banne mig på tiden att de skaffade sig. Sen finns det dom som behöver glasögon med spegelglas, så dom såg inåt sig själva...eller så kan man som jag skaffa ett par snajdiga glajjer...och ha dom i fodralet...i väskan....;) tur vi är olika.

2008-09-19 @ 23:37:19
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: tess

Nu har bloggvärlden plötsligt fått en ny sida med över 10.000 besök på ett dygn. Det är Madde som enbart 20 år har lämnat jorden. Hon dog i en ovanlig form av cancer.



Peter har givit sig själv en utmaning att se till att samla in 100.000 kr till Lucia åt Barncancerfonden. Det skall gå med bloggvärldens hjälp och med sann Maddeanda. Madde har varit viktig för många, hennes texter är verkligen fantastiska liksom hennes mammas och hennes killes.



Ni hjälper honom väll??



Hoppas att du länkar till inlägget så att det går att nå målet åt Barncancerfonden. Samt att du vill ge ett bidrag.

http://enbart.blogg.se/2008/september/080916-enbart-gastblogg-av-anne.html

//Tess



2008-09-19 @ 23:44:05
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Avsändare Margareta

Det är verkligen sant och speciellt kommentaren med att en del människor behöver spegelglas är något som jag tycker mig se mer och mer.



Jag har riktigt starka linser och genom dem försöker jag själv se så klart som möjligt, men visst ser jag fel och har förutfattade meningar ibland. Vi påverkas ju av andra i vår närhet och människor som har glömt att de ska ta på sig innan de går ut genom farstun kan även de göra nytta ibland.



/Margareta

2008-09-20 @ 10:07:22
URL: http://margaretag.wordpress.com
Postat av: sussi

Hur man ser på saker och ting beror väl mycket på vad vi har med oss i bagaget, värderingar och människosyn. Men visst är det intressant att vi kan tolka och se helt olika saker. En del av oss är på samma våglängd andra inte. Och visst är det kul med vilda diskussioner oss vänner emellan. En spegel är nog inte fel, man ska ju inte dömma och särskilt inte om man inte graskat sig själv.

2008-09-20 @ 10:39:51
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: Lena Petersson

Det stämmer. Man kan uppfatta olika nyanser.

2008-09-20 @ 14:07:11
URL: http://www.metrobloggen.se/lp
Postat av: mantha

:)

2008-09-20 @ 14:29:03
URL: http://lillmanthy.blogg.se/
Postat av: Sara

Ja det skulle ju vara bra !

2008-09-20 @ 18:40:42
URL: http://nojjsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback