Hindersmässan i Örebro

Ända  sen jag var lite har det varit nått visst med Hindermässan, Den är en marknad som har gamla anor.
Hur gammal den är vet man inte riktigt, men den finns nämd på medeltiden när man ville avskaffa den.
1446 ville Örebros borgare avskaffa den, den ansågs nämligen inte nyttig vare sig för staden eller landsbygden. Alla och envar förbjöds vid  40 marks vite att besöka marknaden i Örebro.
Från början var den viktigaste handelsvaran järnet.

Under 1900-talet var det skinhandel som stog högt i kurs, jag minns när jag var liten att de stog bakom stora hotellet och sålde och köpslog om skinn och päls.
En annan sak som är ett ganska säkert tecken är att det är kallt riktigt "svinkallt" brukar det vara, men så är det också i slutet av januari som marknaden äger rum.

En som mer eller minder hör till är VILD HASSE som står där och säljer sin renkorv och berättar om bibliska ord och allt möjligt , numera finns stånden på flera ställen men bara en har själva "Vilden" i ståndet.

Jag har en vän Birgitta, som har en "förkärlek" till denna speciella man, hon har gjort en docka som är på pricken lik honom och ett tittskåp.

bilder: Birgitta Karlsson

Har ni möjlighet att få kika på hennes tittskåp ska ni inte missa det, för det är helt fantastiska.
Hon har haft utställning på Biblioteket i Mariestad och även här i Götene.
Jag hoppas att fler ställen visar hennes små tittskåp.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Tack för intressanta uppgifter om Hindersmäss. Detta hade jag ingen aning om!



När min hemsida (om tittskåp och annat som höjer livskvaliteten är klar ska du bli den första att få adressen, Carina. Och om någon känner för bilda en Vild-Hasse fanclub så vet Carina var jag finns att få tag i ;)

2008-09-14 @ 12:43:05
Postat av: Angelica

Hej!

Jag skulle hemskt gärna vilja veta om Birgittas ovan nämnda hemsida står färdig vid det här laget? Vore fantastiskt kul att få se hennes tittskåp, då jag själv är en stor fantast av "miniatyrvärldar".

Du får jättegärna mejla mig om du vet nåt om hur det gått med hemsdan!



Mvh,

Angelica

2009-03-15 @ 15:51:12
Postat av: Angelica

Hej!

Jag skulle hemskt gärna vilja veta om Birgittas ovan nämnda hemsida står färdig vid det här laget? Vore fantastiskt kul att få se hennes tittskåp, då jag själv är en stor fantast av "miniatyrvärldar".

Du får jättegärna mejla mig om du vet nåt om hur det gått med hemsdan!



Mvh,

Angelica

2009-03-15 @ 15:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback