min mentala förberedels inför pensionen

Om 15 år går jag pension, och eftersom åren snurrar fortare ju älder man blir så tänkte jag att man kanske ska ta och  förbereda sig.
Jag börjar med att läsa pappas tidning pensionären.
Det är en riktigt trevlig tidning som tar upp alltifrån att snickra ett växthus och vandra på Mallorca och det känns ju som att det kräver åtminstone ingen förberedelse av mig, det kommer jag fixa direkt.

Värre är det när jag kommer längre in i tidningen och det står om vår nya folksjukdom överanvändning av läkemedel.
Har jakten på ett längre liv gått så långt att vi fått en ny sjukdom?
Många äldre blir sjuka av för många mediciner, det har tom fått ett speciellt namn på läkarspråk polyfarmarci.

Mellan 20- 30 procent av alla de som läggs in på sjukhus beror på felmedicinering.
När det gäller äldre ,och att de har så svårt att sova på nätterna så är det dags att ställa oss frågan....Varför gör hon/ han det?

Jag känner många äldre som sitter och tittar på tv mycket, och nu pratar vi mycket.
Det klart som sjutton att man inte sover när man inte gör nått mer än sover framför tv,n under dagen.
Tänk att inte få komma ut i naturen på kanske veckor eller ännu värre månader, och den enda stimulansen man får är tv,n.

Är det så vi ska behandla våra äldre?

Bara att hoppas att min och fler med migs väg in i pensionen blir ljus och att när den dan är inne så lås in TV,n och
tvinga mig att aktivera mig, för jag tänker vägra och vill inte ha medicin.




Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det är riktigt hemskt det där, men sorgligt nog är det inte bara äldre som drabbas av "titta-på-tv"-syndromet. När jag var liten (och det är ju inte alltför många år sedan) så somnade jag till att mamma läste godnattsaga för mig. Många av dagens barn somnar framför tv:n varje kväll, för mamma och pappa har inte tid att läsa för dom. Sen undrar vi varför barn är mer stressade idag än för typ 15 år sedan. Hur bra är det för en barnhjärna att somna framför en flimrande skärm?



Kram på dig =)

Postat av: Maloo

Man behöver inte ha så "kort" som 15 år kvar till pensionen för att va "gammal" nog att prata pension (som de säger i reklamen). Min käre sambo, lika ung som jag ;-), sa för nåt år sen...Vi kanske skulle ta och åka till Bygdegården på lördag. Claes Astin (Radio Skaraborg) kommer dit och kåserar....Hmmm väldigt interessant. Då tyckte i a f jag att han var gammal nog att prata pension.

Du skulle ju annars kunna ta och börja studera på pensionens höst...då hinner du inte ens tänka på tv'n...fast det är klart...prozac låter lockande för min del just nu...och kanske nåt mot skenande stress...och nåt för bättre hjärna....så medicinmässigt blev det nog inte bättre....tänkte inte på det...



Äh, skit i allt jag har svamlat om och ta dig ett glas rött varje kväll så lever vi längre och har hälsan. DET tror jag på. Kramar Helge Älg.

2008-09-29 @ 21:28:27
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: Mia

Oj, håller du redan på att förbereda dig????

L

2008-09-29 @ 21:44:22
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Elena CN

Ja, det är tragiskt. Min mormor var säkert läkemedelsförgfitad när hon dog. En tablett för varje liten åkomma.

2008-09-29 @ 22:10:27
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Tanten

Ja, usch jag har en svärfar som jag blir mycket bekymrad över när det gäller hjälp att få möjligheter att komma utanför huset. Det värsta är att alla är så överens om hur det borde vara och så är det ändå piller, långtransporterade matlådor och tv som är det det blir...

2008-09-30 @ 08:51:14
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback