Språkpoliser behövs de?

Jag är en av alla dem som skriver hellre än bra, stavar lite hipp som happ.
Visst är språket viktigt och hur vi pratar, men vi vet ju att det finns mängder av människor som har dyslexi och andra bekymmer.
Är det inte då viktigt att lyfta fram den lilla människan och låta oss försöka, även om vi skriver och stavar fel?
Internet är ett förträffligt medium där det tyvär kommer fram både bra och dåligt, men datorn har hjälp många som inte hade vågat att skriva tidigare.
Kan vi inte vara så storsinta att vi låter alla blomma på sin nivå på livets stora äng.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Inte tycker jag att man blir en "mindre" människa bara för att man inte kan stava eller läsa så bra. Snarare större, för kämparglöden som finns hos de som har det svårt är enorm. Saker som andra tar för givet, tex att kunna läsa tidningen varje dag, ter sig ju för vissa som ett oöverstigligt berg. Men att ha glöd att orka kämpa varje dag i ett samhälle som är uppbyggt för de "normala" gör de människorna till hjältar i mina ögon.

Massa kramar till dig

Postat av: Avsändare Margareta

Språkpoliser, visst behövs de men inte för oss vanliga dödliga som skriver blogg eller på något annat sätt vill uttrycka oss. Däremot är jag själv en sådan som retar mig på annonser och texter/artiklar i tidningar som är så fel som det kan bli, det handlar om proffs journalister, reklammakare som inte ska skriva fel.



När jag läser andras texter reagerar jag inte på felstavningar och språkfel utan jag vill läsa innehållet och det räcker med att förstå.



Däremot retar jag mig på mina egna texter när jag hittar fel, eftersom jag vet att det ofta är slarv och tangenttryckningarna som inte blivit riktigt rätt och jag går inte in och ändrar i efterhand.



Jag håller verkligen med dig i din sista mening, även i de andra men speciellt det sista var fint skrivet.



Många gånger är det viktigt att skriva det blir en själslig behandling av det inre, i alla fall för mig - att skriva av sig lite.



Avsändare Margareta

2008-09-16 @ 20:17:09
URL: http://margaretag.wordpress.com
Postat av: carina

Jag håller med , man bör ha större krav på dem som har som yrke att skriva.

2008-09-16 @ 20:31:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Ellas Inspiration

Jag håller med dig, låt alla få blomma på sitt egna lilla vis!!



Kram Karin

2008-09-16 @ 22:26:07
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Lena Petersson

Jo, men det är samtidigt viktigt att hjälpa dem som behöver hjälp och respons med stavning och sådant. Det blir inte så bra betyg i svenska om folk börjar att skriva oxå i uppsatserna, bara för att man kan skriva så i blogginlägg och chattar och sms. Det är viktigt att känna till skillnaden mellan olika språk och forum. Det viktiga är att det sker med respekt, som du säger.

2008-09-16 @ 22:31:20
URL: http://www.metrobloggen.se/lp
Postat av: sussi

Absolut så ska alla få chansen att skriva och blomstra som de vill.Internet är ett alldeles förträffligt redskap men, det finns en fara för våra kära ungdomar. De använder sig av så mycket förkortningar i sitt skrivande på msn och vid sms så det använder sig av detta även i vanlig skrift. Vad kan detta leda till då? Tillslut kanske vi får ett helt nytt språk.. Tj vgd ses im irl......Ja vad står det? Tjenare, vad gör du?ses imorgon in real life..Kram

2008-09-17 @ 07:47:46
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: Annieverse

Jag tycker att vi som inte har några större problem med språket ska försöka skriva så korrekt som möjligt - av den anledningen att det underlättar för läsaren och man undviker missförstånd. Men jag tycker också det är värre när "språkproffs" slarvar. Dagstidningar t.ex. verkar ha dragit in på korrekturläsarna helt och litar till stavningskontrollen i Word.

2008-09-18 @ 18:50:25
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: ullrika

först måste jag säga att av det jag läst hos dig nu ikväll så var det inte mycket som var felstavat? å du överdriver en smula när du säger att du skriver hellre än bra.. jag skulle säga intressant och i flera fall diskuterande = precis vad jag söker i en blogg!



när det gäller språkpoliseri så måste erkännas att jag är en sån som tappar intresset av för mycket slarv och stavfel. med det menas att jag inte inte rättar folk i tid och otid, men jag känner inte helelr att jag har lust att lägga tid hos nån som inte bryr sig om att det han eller hon levererar skriftligen är snyggt och läsbart. kanske låter hårt, men jag vill vara ärlig.



som sagt, ingen fara att jag inte kommer göra prov på att stanna här. dina texter är bra!



tjo!

2008-09-25 @ 23:43:28
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback