Reklamen till vilken nytt?

1985 såg Ronald Reagan till att det var fritt fram för riktad reklam mot barn. Enligt honom var Tv kanalernas ägare de som kunde och var bäst på allt runt Tv så det skulle ingen annan ha makt över.
Det resulterade i att reklamen riktad mot barn släpptes fri, så på dessa  år har har den ökar med 850%  ???
I sverige får man inte rikta sig direkt mot barn, men vad spelar det för roll nu när barnen matas av alla dessa tv kanaler för alla åldrar.
I USA tar marknadsförarna hjälp av beteendevetare och psykologer för att gå direkt på rätt målgrupp om det sen är två åringar så fixar de det.
Det finns speciella utb  somlär ut hur man bäst riktar sig mot olika åldrar.
Barn kan inte sålla i informationen utan de litar blint på vad vi vuxna säger, man är det man äter/ köper helt enkelt.
Man marknadsför värderingar.
I den matrialistiska världen får inte barn vara barn längre, och det går allt längre ner i åldrarna.
Det man lär barnen är njutningslust genast, ytlighet, mig och mina saker och det är absolut inte samma sak som lycka... Men hur ska ett barn förstå det?
Nu i juletider drunknar många barn i paket som de kanske inte ens uppskattar, men det är ju knappas barnens fel det är dags att ändar på det och det är bara vi vuxna som kan göra något..............

Kommentarer
Postat av: elena cn

Jag känner igen det där!

En jul för några år sedan ville min dotter ha än den ena än den andra dockan som hon såg på reklamen (som jag visst tycker är riktad mot barnen). Vi köpte naturligtvis den där dockan som kunde skrika och kissa. Fy, vilket oljud! Och inte var dockan specialt rolig heller, hård och tung. Nej, den åkte snabbt i soporna ganska så olekt med (kan man säga så?).



Det är ju inte bara barnen som blir påverkade. Vi bombarderas ju jämt av reklam så att vi till sist tror att en viss produkt är bättre än en annan. Nu ska de visst få sända reklamen mer oftare...bra kisspaus kanske?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback