Zebralagen och egna regler


Motormännen har gjort  en lista över de ställen i Sverige där man är sämst på att stanna vid övergångsställen.
Jag kan på rak arm säga att den stämmer inte! för här i Götene stannar i princip ingen för övergångställen och som inflyttad har jag dessutom börjat att insett att här gäller dessutom egna trafikregler.

Det värsta jag varit med om var när jag och min kollega fick skäll när vi stod och väntade på E20 och skulle svänga vänster , och en förare som skulle korsa E20 ansåg att han hade företräde för "högerregeln" gällde enligt honom.
Vad han hade missat var att där han stog var det stopplikt.

Det kanske inte är så konstigt att jag ser ut som en cyklande julgran när jag tar mig till jobbet här i Götene.
Hjälm på huvudet, och diverse reflexer både högt och lågt, men se om livet är dig kärt här i Västergötland så bör man se ut så, som cyklist!!!

Andel bilister som inte stannar:

1. Göteborg, 35%

2. Helsingborg, 34%

3. Karlskrona, 30%

4. Visby, 27%

5. Sundsvall, 25%

6. Jönköping, 24%

7. Örnsköldsvik, 24%

8. Stockholm, 23%

9. Linköping, 19%

10. Borås, 15%

11. Växjö, 13%

12. Falun, 12%

Totalt: 24%

Studien baseras på 1 839 observationer på 12 orter av Motormännens lokalklubbar.


Kommentarer
Postat av: Tanten

Undras hur mina städer ligger till.

Postat av: Annieverse

Otroligt att Malmö inte finns med på denna lista!



Och otroligt att det finns bilister som totalt missat vad stopplikt innebär. En sak är ju att skita i det - men att inte veta om? Vet inte vilket som är värst...

2008-12-15 @ 16:41:57
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: AnnaKK

Trafiken är ingen bra plats att vistas i, men ibland är man ju tvungen... <:-) Hittills har jag bara kört ihjäl en hare, en rovfågel och X antal grodor/paddor/sniglar/daggmaskar... Hoppas jag aldrig ska behöva få en människa på motorhuven - eller själv hamna under ett tåg eller en lastbil eller nåt... Ofta känns det verkligen som att den härskande trafikregeln är "störst kör först"... X-(



Trevlig kväll! :-)

2008-12-15 @ 18:53:53
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Maloo

I Götene gäller bara STÖRST FÖRST och det är ju tur att vi oftast färdas i buss då ;-)

2008-12-15 @ 22:54:36
URL: http://malooskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback