Böcker och ord

Jag har precis lyssnat färdigt på bitterfittan en roman av Maria Sveland en bok som får mig att tänka till.
Trotts att den är skriven 2007 så känner jag igen mycket, det var min dotter som absolut tyckte att jag skulle läsa den.
En sak kan jag konstatera , hon känner sin mamma hon.
Jag får jobba med språket , har svårt för alla dessa könsord som dyker upp redan i titeln.
Det får mig att fundera över ordens betydelse, kan det bero på åldern?
Alla dessa "ord" som jag inte ens kan få ner på skärmen verkar vara helt ok att säga.

För ett tag sedan försökte jag mig på Jens Lapidus snabba cash
Det är en bok som har fått mycket fina recentioner men jag klarade inte av den på grund av språket.
kan en gång funderar jag på om det kan vara så att vi har olika referensramar vad det gäller ord.
Jag måste erkänna att den kom jag inte ens igenom, förr läste jag ut böcker men se det gör jag inte idag.
Det finns så otroligt mycket att läsa så det finns för alla olika smaker.

Om jag ska rekomendera några så kolla om ni kan få tag på Catarina Ingelman Sundman är ni intresserade av historiska romaner som har spänning så läs henne.

Men som sagt smaken är som baken ...........delad





Kommentarer
Postat av: Jeanette

Men snabba cash som är så bra! Bitterfittan är också bra. Har du läst Joyce Carol Oates tegelsten till bok Blonde? Den är vacker rakt igenom. Jag älskar älskar älskar den! Visst, det krävs tid att läsa den, för som sagt, den är inte tunn. 862 sidor för att vara exakt, men det märks inte när man har börjat läsa den. Hela boken är skriven med ett så vacker språk, så om inte Joyce får nobelpriset någon gång så vet jag inte vad de har för kriterier där på akademien. Läs den! Kram på dig

Postat av: Erica

haha jag visste du skulle känna igen dig ;) Den e sjukt bra så e det!

2008-11-15 @ 12:42:53
URL: http://pollyjo.blogspot.com
Postat av: elena cn

Jag har också blivit rekomenderad Bitterfittan, som nu ligger på mitt nattduksbord. Men jag är en sådan där "lovläsare" Jag får bara ork och ro att läsa när jag är långledig så där får boken ligga till jullovet:)

Min kompis som jag lånat Bitterfittan av kunde inte heller ta sig igenom Snabba cash...



Ha en skön söndag!

2008-11-16 @ 00:08:31
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: anne

Det där var intressant det du skriver. Jag har inte ens reflekterat över att läsa Svelands bok, antagligen pga titeln. Och ändå kan jag använda könsord i yttersta nödlägen, oftast tyst så ingen hör, så det är inte där skon klämmer. Snabba Cash har jag också hört något om språket i boken, att Lapidus ska ha lyckats "fånga" språket hos klientelet han beskriver, MEN jag vet inte om jag är intresserad av att läsa dåligt talspråk!?! Oavsett om det ger karaktär åt rollfiguren!



En bok som jag tyckte hade uruselt språk var Gömda, men jag hade visst överseende med historieberättarens brister, däremot inte Marklunds.



Jag ser ingen anledning som sagt att läsa dåliga böcker med eller utan dåligt språk, och idag finns alldeles för mycket sådant. Varenda människa som har en halvtafflig historia att berätta skriver ju en bok om det. Kul för dem, men jag läser dem ytterst sällan.



Jag håller med dig!

2008-11-16 @ 20:08:24
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback