Kryddsalt, dragonvinäger och annat smått och gott

Jag har ett kryddland som det finns en hel del i.
en av det skojiga sakerna med kryddor är allt man kan göra av dem, inte bara som smakförhöjare i maten.
För någon vecka sedan skördade jag kronblad av ringblomma, de har legat och torkat och i dag for de ner i en glasburk på med olja så att ingen luft kommer åt och ett lock på, sen ska det stå i 6 till 8 veckor i ett söderfönster, se bara till att det vänds på ca 1 ggr om dagen.
När veckorna gått silar du bort växtdelarna, jag brukar pressa ur det sista ur blommbladen.
Nu har du en fantastisk olja som är antiseptisk, ganska stark så det är en idé att blanda den med nån neutral.
Med den gör jag sedan salva, som är bra mot mycket.


kryddsalt gjorde jag härom kvällen av timjan och rosmarin, hacka och blanda i mixer med havssalt, bara att prova olika blandningar.

I går blev det dragonvinäger som får stå tillsammans med oljan i söderfönstret, men den behöver bara stå i 2 veckor innan den är klar.
Sedan när vintern kommer så tar jag fram mina olika saker jag gjort av kryddorna från landet, och man får en doft från sommaren bevarad.

Kommentarer
Postat av: sussi

Sicken flitig quinna du är. Jag har tänkt tanken många gånger att göra kryddsaltsalt och dylikt men kommer liksom aldrig till skott..Får skärpa till mig!

Postat av: Jeanette

Du är så himla duktig. Jag önskar att jag också kommer bli sådär pysslig någong gång, men jag har liksom inga ideer. Men det kanske kommer?

Kram

2008-08-09 @ 19:03:39
URL: http://golfhustrun.blogg.se/
Postat av: Maloo

Tänk bara på vem du fått många av dina kryddor av...hon skulle bli jättegla för nån färdig blandning av nåt slag för det är en ganska lat person ;-)

Fast lite har jag åstadkommit om du kollar min blogg.

2008-08-09 @ 22:09:29
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: carina

Om jag bara kan hitta dit ut i skogen så kan det nog bli nått

2008-08-10 @ 08:54:55
URL: http://sinneskatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback