Det är allt tur vi har allemansrätten

I dag har vi plockat svamp ,kantareller går ju inte att ta miste på, de gula svamparna finns det knappt nån som inte känner igen.
Men vi har plockat stolt fjällskivling och stekt en matig svamp som jag aldrig tidigare ätit.
Min kära kollega var säker på svampen, nja så gott som.
Så väl hemkomna så använde vi oss av internet och jämförde våra svampar med de bilder av stolt fjällskivling.
Och efter nogrann koll bestämde vi oss för att kollegan hade rätt...


Tänk att man kan gå ut i vår natur och bara plocka bär och svamp ...allemansrätten det är fint det.

Annars dignar våra trädgårdar med frukt , som folk inte verkar ta till vara.
Det måste vara ett riktigt äppleår sådana mängder som ligger överallt.
Vårt träd gav ca10 stycken mycket goda äpplen, men det hör till saken att det inte har så många år på nacken.

Egna odlade svarta björnbär är gott att mumsa på......



Kommentarer
Postat av: Maloo

Stolt Fjällskivling har jag i trädgården och det är rejäla exemplar. En räcker gott och väl till oss två som äter svamp i familjen. Gör goa att panera som en schnizel eller bara att fräsa på med möe smör, salt och peppar.

Postat av: sussi

Låter väldigt smarrig det där, men jag är så dålig på svampsorter så jag håller mig till familjen kantarell. De där björnbären såg fasligt goa ut! Du är en riktig liten trädgårdsmästare du!

2008-09-08 @ 23:03:06
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: sussi

Låter väldigt smarrig det där, men jag är så dålig på svampsorter så jag håller mig till familjen kantarell. De där björnbären såg fasligt goa ut! Du är en riktig liten trädgårdsmästare du!

2008-09-08 @ 23:03:35
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: Jeanette

mmmm svamp! Jag älskar kantareller och trattkantareller, tror jag ska locka med Emil ut i skogen nu i helgen.

Dina björnbär såg väldigt fina ut!

Kram

2008-09-09 @ 09:48:15
URL: http://golfhustrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback